Hong Kong - Robert De Niro

Sunnuntai, 16. syyskuuta 1984

Heräsin aamulla nenä täynnä räkää. Hengittäminen oli vaivalloista. Otimme aamun rauhallisemmin johtuen edellisen illan venymisestä varsin myöhään. Menimme aamiaiselle vasta 10:30 ja sen jälkeen palasimme huoneisiimme potemaan vaivojamme. Jouko näytti olevan tulossa sairaaksi. Ulkona oli alkanut sataa kaatamalla.

Ilma kuitenkin kirkastui pian ja pääsimme lähtemään kaupungille. Kosteus ja kuumuus iski taas vastaan kun astuimme ulos hotellin ovesta.

Olimme aikoneet käydä soittamassa Suomeen, kunhan ensin löytäisimme paikan, mistä se olisi mahdollista. Sellainen paikka löytyikin Middle Streetiltä. Kyseessä oli joku yksityinen puhelinfirma, josta saattoi soittaa puheluja ilman kolikoita. Odotimme vuoroamme ja kävimme kukin pirauttamassa kotiin. Puhelut täältä Suomeen olivat hieman halvempia, kuin Suomesta tänne. Minuuttitaksaksi tuli noin 12,65 mk. Suomesta vastaava taksa taisi olla 17,-/min.

Kotona kaikki oli hyvin. Mitään mullistavaa ei ollut tapahtunut. Puhelu maksoi kaikkiaan reilun 40 HKD. Kun puhelut oli puhuttu, lähdimme kohti hotellia. Olimme sopineet tapaavamme Joukon ja Kyöstin läheisen Pizza Hutin edessä. Kyösti saapuikin, mutta Jouko oli jäänyt petiin.

Tilasimme yhden ison pannupizzan koko porukalle. Lounaaseen kuului myös salaatti, jota sai ottaa annettuun kulhoon (joka ei ollut suuruudella pilattu!) niin paljon kuin mahtui, mutta vain kerran. Muutamat syöjät onnistuivatkin luomaan mielettömän korkeita kekoja kaikesta mahdollista salaattibaarissa tarjotusta ruuasta. Pizza oli sen verran iso, että maha täyttyi jo siitä.

Syötyämme palasimme hotellille. Jouko oli edelleen sängyssä eikä siten päässyt elokuviin. Minä en alun perin ollut aikonut mennä, mutta koska Jouko ei nyt päässyt, päätin kuitenkin lähteä. Muuten yksi lippu olisi jäänyt käyttämättä.

Filmi oli Robert De Niron viimeisin, gangsterileffa "Once Upon a Time in America". Ihan hyvä, joskin väkivaltainen. Elokuva alkoi 9:30 ja loppui vähän jälkeen puolenyön. 00:30 ryhdyimme miettimään, kuinka pääsisimme takaisin Kowlooniin ja hotellillemme. Julkinen liikenne oli jo pääosin loppunut (metro). Laivalla saattaisi vielä päästä, mutta laiturille oli matkaa. Päädyimme taksiin, sillä Hong Kongin saaren ja Kowloonin välillä oli myös maantietunneli.

Kun tulimme tunnelin suulle halusi kuljettaja meiltä 10 HKD maksaakseen tullin. Jouduimme itse asiassa maksamaan toisetkin 10 $, jotta miesparka pääsisi takasin. Onneksi olin opetellut jotenkuten hotellimme sijainnin Kowloonissa, sillä kuljettajallamme ei ollut aavistustakaan sen osoitteesta. Päädyimme kuitenkin heti ensiyrittämällä hotellin eteen.

Olimme lopulta nukkumassa joskus 1:n jälkeen. Huomenna jatketaan taas; uusi maa ja uusi valuutta...